“A La Baldufa ens submergim de ple en la creació”
Ada Caba, Annabel Caelles, Salomé Llinares i Nerea Serra – 1r Batxillerat Internacional
Quin és el teu càrrec en la companyia La Baldufa?
Soc sòcia de la companyia i m’encarrego de la producció, gestió i administració d’aquesta. En total, som quatre socis, els tres altres nois són artistes (els actors principals de la companyia) i un d’ells s’encarrega també de l’escenografia.
Quins tipus d’espectacles oferiu normalment?
Els espectacles de La Baldufa són variats en gènere i en els temes tractats, però també en el seu format. Comptem amb espectacles més aviat dirigits a un públic infantil com La faula de l’esquirol (2020) o Safari (2015), altres són itinerants, de carrer, com el Zeppelin (2004) o el Drago (2008). Alguns són més durs i transmeten missatges importants, com és el cas de Mon pare és un ogre (2017) o El príncep feliç (2011). També trobem espectacles com Bye bye, Confetti (2019) que fan gaudir tota la família. I, finalment, el nostre espectacle més recent, i en el que trenquem amb tots els nostres esquemes, és Imperfect.
Actueu sempre al mateix lloc?
Com he esmentat abans, els nostres espectacles són molt variats. En tenim de sala, altres itinerants de carrer i alguns que es poden presentar tant dins d’una sala com al carrer.
Com hauria de ser un teatre o un espectacle enfocat a criatures?
A La Baldufa sentim el teatre com un compromís envers la societat, i per això, creem espectacles que puguin interpel·lar el públic d’una manera o altra. Creiem que el teatre, com la cultura, ha de servir per fer-nos persones més empàtiques, crítiques i humanes. A l’hora de crear, mesclem aquest compromís social amb un món visual propi: “l’estètica Baldufa”, que posem al servei de la dramatúrgia.
El clown i el teatre gestual són els estils en què ens sentim més còmodes, però també ens agrada fer mestissatge artístic i barrejar diferents disciplines. El nostre procés creatiu és llarg i global. Cuinem els espectacles a foc lent i, en el procés de producció, intentem fer residències i tancaments en teatres per submergir-nos de ple en la creació i generar vincles amb el territori que ens acull. Tot això, envoltant-nos sempre d’un equip de primer nivell, tant de gestió com artístic, que ens fa créixer dia a dia com a companyia.
Sens dubte, som militants del teatre per a tots públics i creiem fermament en el valors que tenen els nens i les nenes en la societat. És durant la infantesa que es forma el concepte artístic i cultural de les persones, és per això que la creació dirigida als infants i famílies ha de ser de qualitat, rigorosa i contemporània, al mateix nivell que la que es dirigeix als adults.
Què ens podries explicar sobre el Festival Esbaiola’t?
L’Esbaiola’t és un festival de teatre al carrer i per a tots els públics organitzat per la Companyia de Comediants La Baldufa i l’Ajuntament d’Esterri d’Àneu, que es realitza anualment en aquesta població el tercer cap de setmana de juliol.
Aquesta propera serà la setzena edició d’un festival que pretén donar a conèixer les Valls d’Àneu, el teatre de qualitat del nostre país i portar bons exemples de l’exterior. Espectacles de circ, de carrer, contacontes, jocs, titelles, tallers i malabars ompliran els carrers d’Esterri durant tot el cap de setmana.
I sobre l’Enre9, que es va dur a terme el cap de setmana passat (26 a 28 de maig)?
L’Enre9 neix del treball que fem les diferents xarxes comunitàries de la Zona 9 (La Mariola, Turó de Gardeny i Blocs Joan Carles), amb l’objectiu de fomentar la cohesió social, crear vincles i tirar endavant projectes engrescadors.
En aquesta segona edició hem comptat amb companyies professionals arribades d’arreu, espectacles comunitaris sorgits del treball amb el veïnat, i actuacions de caràcter popular i tradicional. El resultat és un festival on es creuen les arts, la cultura, els nostres orígens, les diversitats, la inclusió, l’ajuda mútua i la participació veïnal.