Les franquícies ens estan ofegant

Recentment, es pot observar la implantació de franquícies que afecta el desenvolupament dels comerços locals. Ens hem apropat a un cas molt proper, el mercat de Balàfia, que durant els darrers anys ha perdut gran importància al barri, ja que la gent sol comprar a altres grans empreses com Mercadona, Lidl, Carrefour, que ofereixen una varietat de productes a preus més assequibles. Però fins a quin punt tot això és ètic?

Hem anat a preguntar al mercat de Balàfia sobre la seva impressió davant aquest fet, amb les seves aportacions, hem arribat a la conclusió què els treballadors autònoms estan patint molt últimament. Tenen menys drets i estan menys protegits. També hem extret que la venda d’aliments en els mercats locals no està tan afectada per la franquícia com ho poden ser la venda de roba, regals… però, tot i això, continuen estant ofegats, com afirmen els treballadors.

S’han proposat diverses operacions per a intentar canviar aquesta situació, com l’anomenat projecte de compra local, que intenta aportar publicitat i suport al comerç local perquè així pugui subsistir.

Cal dir que el comerç local aporta productes de km 0 com ara bé, la fruita i la verdura, conreades Lleida. D’aquesta manera, comprant aquí, ajudem al comerç local i a més donem suport als productors locals.

Malauradament, les condicions climàtiques estan canviant, i la sobreexplotació dels recursos que suggereixen les franquícies no ajuda a millorar aquesta situació. Amb la producció local, en canvi, evitem emissions de CO₂ al planeta que provoquen els transports dels productes. També podem veure que la producció del comerç local conté una quantitat menor de plàstic, un impacte molt menor comparat amb el que produeixen les franquícies.

En conclusió, el cas del mercat de Balàfia, és un dels exemples on podem veure que les franquícies realment estan afectant el comerç de proximitat, però la culpa no és completa de les grans superfícies, sinó que nosaltres també en tenim una gran part, ja que som els que elegim comprar en supermercats grans deixant enrere comerços locals. Com hem ressaltat, una raó pot ser el preu dels productes, que com hem vist és una diferència bastant gran, però hem de recordar que els propietaris d’aquestes botigues de proximitat són autònoms que només tenen la seva petita empresa com a font d’ingressos, només tenen aquella botiga. En canvi, altres franquícies tenen moltes botigues i la majoria d’elles té una responsabilitat limitada, és a dir, si el seu negoci va malament i té pèrdues, no intervé en el seu patrimoni, per tant, és un àmbit molt més segur que en el cas dels autònoms qui, al contrari, tenen una responsabilitat limitada, és a dir, si el seu negoci va malament, això tindrà conseqüències en el seu patrimoni. 

Publicaciones Similares