Font: https://educational-innovation.sydney.edu.au/teaching@sydney/wp-content/uploads/2018/08/shutterstock_1077840614-e1535946034974.jpg

Els mòbils a les aules

El paper que tenen les tecnologies a l’aula és una qüestió fonamental per al sistema educatiu. L’escola, atesa la seva funció formadora, ha de ser un espai on reflexionar amb profunditat sobre la presència d’aquestes tecnologies i dispositius a les aules.

Amb els mòbils a l’aula, els estudiants tenen accés immediat a una gran quantitat d’informació a través d’Internet. Això els permet buscar respostes a preguntes, ampliar els seus coneixements i enriquir les discussions a classe. Hi ha una gran varietat d’aplicacions i plataformes educatives disponibles pels mòbils, que ofereixen recursos interactius, vídeos explicatius, exercicis pràctics i altres eines d’aprenentatge. Aquests aparells electrònics permeten als estudiants comunicar-se i col·laborar de manera efectiva amb els seus companys i companyes de classe a través de correus electrònics, plataformes de treball en grup… on poden intercanviar idees, compartir materials i treballar en projectes conjunts, tot millorant les seves habilitats de treball en equip. 

Vivim en una societat cada vegada més tecnològica i és important que els estudiants desenvolupin habilitats en aquest àmbit. L’ús dels mòbils a les aules els pot ajudar a familiaritzar-se amb les noves tecnologies, aprendre a utilitzar aplicacions i desenvolupar habilitats digitals essencials pel seu futur. A més, també pot ser una eina motivadora a través d’aplicacions educatives interactives, jocs educatius i altres recursos digitals.  En definitiva, els estudiants poden sentir-se més engrescats i involucrats en el procés d’aprenentatge.

Tot i això, si no es fa un ús correcte de les noves tecnologies, tenir accés als mòbils pot suposar una distracció per l’alumnat. La realitat és que cada cop els adolescents passen més temps davant les pantalles i, malgrat que aquestes poden ajudar en certa manera al desenvolupament acadèmic dels estudiants, els joves, sovint, no en fan un ús adequat. Es calcula que la mitjana d’hores que els adolescents passen davant les pantalles se situa prop de les set hores diàries, quan els especialistes suggereixen que aquesta no hauria de superar les dues hores al dia. 

Deixant de banda les afectacions que aquest ús excessiu podria tenir en la salut dels adolescents, les conseqüències que aquest té en l’àmbit acadèmic són força negatives. Aplicacions d’èxit mundial com Instagram o TikTok, que ens han habituat a un contingut breu i adaptat a les nostres preferències, poden afectar a la nostra concentració, per exemple, a l’hora de llegir un llibre o estudiar per un examen. A més, sigui a classe o a casa, el fàcil accés que tenim a aquestes aplicacions tan addictives pot arribar a ser temptador i servir com a distracció. D’aquesta manera, a part de deixar de banda la tasca que s’està realitzant, funcions que caracteritzen aquestes aplicacions com l’scroll infinit fan que hi passem moltes més hores de les que realment voldríem. 

D’aquesta manera, l’ús del telèfon mòbil a l’aula implica, sens dubte, assumir tots els beneficis, però alhora també tots els inconvenients. És evident que prohibir els mòbils a l’aula estalvia molts problemes, ja que hi ha una alta probabilitat que l’alumnat l’utilitzi de manera inadequada, però, també ens ofereix una magnífica oportunitat d’aprenentatge.

És per això que, després de valorar tots aquests avantatges i desavantatges, l’equip docent ha de decidir quin és l’ús més propici dels aparells electrònics a les aules. Hi ha el cas d’instituts que tenen prohibit l’ús dels telèfons mòbils fins a certa edat, mentre que en altres centres aquest és utilitzat a les aules com a eina d’estudi i aprenentatge. En el cas del nostre institut, aquest curs 2023-2024 ha estat el primer en què s’han imposat restriccions als cursos de l’ESO sobre l’ús dels mòbils dins del centre, i ara ja no es pot fer ús dels dispositius ni tan sols a l’hora del pati. A més, aquells alumnes que el porten l’han de deixar a consergeria a primera hora del matí, i anar-lo a buscar un cop acabin les classes. 

La Roser Barta, professora del Departament de Català del centre, explica que, sorprenentment, l’alumnat s’ha adaptat molt ràpidament a aquestes mesures i que de moment no ha hagut de requisar cap mòbil. A més, també ha pogut observar com han millorat les relacions personals entre l’alumnat i el temps de qualitat del que gaudeixen en no estar amb el mòbil durant els moments de descans. 

Sembla, doncs, que la decisió de prohibir l’ús dels mòbils dins del centre ha estat força encertada i ha tingut una bona rebuda tant per part del professorat com de l’alumnat. A més, si mai es necessita fer ús de la tecnologia per complementar l’aprenentatge, l’institut està equipat amb diversos carros amb portàtils, per la qual cosa no és necessari l’ús del mòbil. Però, per sobre de tot, aquesta mesura ha aconseguit millorar les relacions entre l’alumnat, ja que aquest ha hagut de buscar altres maneres per passar una bona estona sense dependre de les pantalles. 

Publicaciones Similares